środa, sierpień 05, 2020
   
Text Size

Literatura polska

Zoltán Kodály i jego pedagogika muzyczna (red. M.Jankowska, W.Jankowski)

Zoltán Kodály i jego pedagogika muzycznaCzym jest ta książka? Jest ona przede wszystkim zbiorem tekstów, które staraliśmy się dobrać tak, by tworzyły panoramę wiedzy o założeniach i głównych wątkach muzycznej pedagogiki węgierskiej zwanej pedagogiką, czy wręcz "metodą" Kodálya.

W części I, zatytułowanej "Zoltán Kodály - kompozytor, uczony i pedagog", przedstawiamy krótkie wprowadzenie do jego działalności muzycznej, naukowej i wychowawczej pióra biografa Kodálya, László Eöszego, uzupełnione wykładami i wypowiedziami o - w znacznym stopniu - osobistym, wspomnieniowym charakterze, innych uczniów i współpracowników kompozytora.

W części II, zatytułowanej "Kodály o wychowaniu muzycznym społeczeństwa", znalazł się wybór wypowiedzi samego Kodálya. Jesteśmy przekonani, że teksty te przybliżą Czytelnikom tę niezwykłą postać i ukażą jakże klarowny i przekonywający sposób formułowania myśli oraz głębię, a zarazem prostotę życiowej i estetyczno-pedagogicznej filozofii Kodálya.

Część III, zatytułowana "Pedagogika Kodálya. Podstawowe założenia, składniki i odniesienia" - to dość obszerny, ale raczej fragmentaryczny wybór prac różnych autorów, prezentujący główne zasady, elementy i aspekty pedagogiki Kodálya.

Część IV, zatytułowana "Pedagogika Kodalyowska na Węgrzech, w świecie i w Polsce", zawiera najmniej jednorodny materiał, tak jednak dobrany, by dawał możliwie wszechstronną informację o rozwoju i zasięgu idei Kodálya.

 
 

 

Humanistyczne aspekty koncepcji Kodálya (Zeszyty naukowe 8)

Zeszyty naukowe 8 / Humanistyczne aspekty koncepcji Kodálya

(...) W niniejszym tomie publikujemy materiały z dwóch imprez naukowych, których dorobek również - jak sądzimy - wart jest upowszechnienia. Były to:
- seminarium pt. "Humanistyczne aspekty koncecji Kodálya", zorganizowane w IPM w dniu 29 lutego 1979 roku,
- seminarium pt. "Perspektywa antropologiczna wiedzy o muzyce i jej znaczenia dla kształcenia i wychowania muzycznego", zorganizowane w IPM w dniu 10 kwietnia 1980 roku.
Matriały z obu seminariów łączymy w tej publikacji nieprzypadkowo. Mimo niezależności tematycznej i różnych powodów, dla których seminaria te były organizowane, łączy je dominująca w obu imprezach nuta sięgania głębiej, do podstaw myśli i praktyki w dziedzinie muzycznej edukacji. Seminarium "antropologiczne" charakteryzowało się pod tym względem pewną swobodą i większą ogólnością podejmowanej problematyki. Seminarium "kodalyowskie" było przykładem, jak to ogólniejsze, filozoficzne spojrzenie, jest potrzebne i płodne w zastosowaniu do szczegółowej koncepcji metodycznej. (...).
 

źródło: Zeszyty naukowe 8, "Od Redakcji" - W.Jankowski

 
 

 

 
 

 

 

Nauczanie polifonii, harmonii i form w szkole podstawowej (Ildikó Herboly-Kocsár)

Nauczanie polifonii, harmonii i form w szkole podstawowej

 
"Polifonia", "harmonia" i "formy" są u nas postrzegane jako wysoce specjalistyczne przedmioty w średnich i wyższych szkołach muzycznych, niedostępne zwykłemu dziecku w szkole podstawowej. Autorka traktując je jako konstytutywne elementy utworu muzycznego, śmiało wprowadza je do nauczania muzyki naszych dzieci już od najmłodszych lat, w sposób stosowny do wieku naszych wychowanków. Jest to najlepszy przykład integralnego podejścia w nauczaniu muzyki, właściwego koncepcji Kodálya.
(...) Nie chcąc rozbijać zwartej konstrukcji pracy, dołączyliśmy w Dodatku objaśnienia związane ze stosowaną przez Autorkę solmizacją relatywną, a także polskie przykłady zabaw i piosenek dziecięcych, polskich pieśni ludowych. Kierujemy także Czytelnika do naszych lektur i źródeł materiałów do pracy z dziećmi.
 

źródło: Nauczanie polifonii, harmonii i form w szkole podstawowej, "Przedmowa do wydania polskiego" - M.Jankowska

 
 
Książka będzie wspaniałą pomocą dla tych wszystkich, którzy pragną przybliżyć muzykę swym wychowankom, według jej muzycznych praw, tzn. w sposób muzyczny - sposób jedyny możliwy do zastosowania.
 
Trzy studia składające się na tę książkę nie tłumią, ani nie ograniczają wyobraźni nauczyciela, wręcz przeciwnie - rozszerzają zakres jego możliwości. Nie jest to jedyny przykład, lecz z pewnością taki, który może być naśladowany przez wszystkich związanych z tą dziedziną nauczania. Z tych właśnie powodów polecam tę książkę wszystkim nauczycielom muzyki.
 

źródło: Nauczanie polifonii, harmonii i form w szkole podstawowej, "Przedmowa" - P.Erdei

 
 

Pedagogika Muzyczna Zoltána Kodálya (red. Mirosława Jankowska)

Pedagogika muzyczna Zoltána Kodálya

 
 
Zamieszczone tu uwagi metodyczne Kodálya, niejako w nawiązaniu do informacji o treści i przeznaczeniu wszystkich jego zbiorów ćwiczeń (...) mogą być szeroko i natychmiast wykorzystane w kształceniu nauczycieli muzyki; w nauczaniu muzyki w szkołach ogólnokształcących, w nauczaniu w szkołach muzycznych wszystkich stopni.
 

źródło: Pedagogika Muzyczna Zoltána Kodálya, "Od Redakcji"

 
 
Zamieszczone w tym zeszycie posłowia i wstępy do "Muzyki pentatonicznej" i "Bicinia Hungarica" - zbiorów tak bardzo węgierskich z uwagi na materiał muzyczny, głównie pentatoniczny - zawierają uwagi Kodálya niezwykle cenne i dla nas: wskazuje on na pożytki i sposoby stosowania solmizacji relatywnej, na konieczność kształcenia poczucia rytmu i wyboru melodii o odpowiednim dla głosu dziecka zakresie; podkreśla duże znaczenie wczesnego rozpoczęcia śpiewu wielogłosowego. Fragment wywiadu dla Radia Londyńskiego jest jakby komentarzem do "24 małych kanonów na czarnych klawiszach".
 
Mamy nadzieję, że zeszyt ten dopełniając pierwszy, wzbogaci refleksje i warsztat nauczycieli muzyki różnych typów szkół, a studentów wychowania muzycznego zachęci do pogłębienia wiedzy o zasadach pedagogiki kodalyowskiej.
 

źródło: Pedagogika Muzyczna Zoltána Kodálya - Uzupełnienie, "Od Redakcji"

 
 
Stowarzyszenie im. Zoltána Kodálya w Polsce
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
40-025 Katowice
ul. Zacisze 3
KRS: 0000337652