Raport przyniósł bardzo dużo nowych i ciekawych informacji, niemniej główną obserwacją z badania jest obniżenie się poziomu umiejętności muzycznych dzieci od czasu poprzedniego badania. Autorki raportu (dr hab. Anna Waluga oraz dr hab. Agnieszka Weiner) przedstawiają próbę diagnozy. Ogólnopolskie badania kompetencji muzycznych absolwentów pierwszego etapu edukacyjnego dostarczyły ciekawych wyników, które stały się inspiracją dla ważnych refleksji służących spojrzeniu w teraźniejszość i przyszłość edukacji muzycznej w Polsce. Uzyskany materiał empiryczny odsłonił słabe strony wczesnoszkolnej edukacji muzycznej. Kompetencje muzyczne uczniów oraz ich zaangażowanie w muzyczną aktywność są niskie. Podobnie jak muzyczne kompetencje nauczycieli wczesnej edukacji. Obowiązkowy status edukacji muzycznej nie przekłada się automatycznie na poziom osiągnięć uczniów. Badani nauczyciele mimo trudności z realizacją edukacji muzycznej nie widzą potrzeby zmian, nie chcą aby zastąpił ich muzyk-specjalista.
źródło: Instytut Muzyki i Tańca