sobota, sierpień 08, 2020
   
Text Size

Od solmizacji do audiacji (Barbara Stencel)

Od solmizacji do audiacji

 
Książka Od solmizacji do audiacji. Z problematyki nauczania kształcenia słuchu zawiera przemyślenia autorki z ostatnich 30 lat. Są to głównie zapisy wygłoszonych referatów opublikowanych w różnego rodzaju wydaniach zbiorowych, bądź nie wydanych do tej pory. Inspiracją do stworzenia tekstu o nauczaniu skal muzycznych poprzez zastosowanie melodii wzorcowych było poprowadzenie 2-dniowego Seminarium Autorskiego w AM we Wrocławiu. Głównym wątkiem książki jest problematyka kodalyowska i gordonowska, która zajmowała autorkę już począwszy od lat 90-tych. System Zoltána Kodály’a znany w świecie ciągle jeszcze wymaga przybliżenia na gruncie polskim, natomiast Teoria uczenia się muzyki (z zastosowaniem audiacji) – amerykańskiego psychologa Edwina E. Gordona niestety nie zdobyła do tej pory należytego rozgłosu, a jak pisze sam Gordon: „obszar audiacji ma kluczowe znaczenie w całości procesu uczenia się muzyki”.

 

 

 

 

 

(...) "Rezultatem mojej pracy pedagogicznej i zarazem dokumentacyjnej jest tekst niniejszej książki, który mam nadzieję wyjaśni szereg nieporozumień, jakie narastały i wciąż jeszcze narastają wokół Kodály'a, a równocześnie przybliży Teorię uczenia się muzyki według Edwina E. Gordona.

źródło: Od solmizacji do audiacji, "Wstęp" - B.Stencel.

 

 

aut.: Barbara Stencel.
wyd.: Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego. Katowice 2013.

Zamów książkę!

SPIS TREŚCI
 
 
Wstęp .......... 5
 

PROBLEMATYKA KODALYOWSKA

System Zoltána Kodály'a w Polskim piśmiennictwie teoretycznym .......... 9
Spór o drogę w nauczaniu muzyki albo jak zintegrować środowisko solfeżystów .......... 19
Kodály w akademii .......... 25
Z doświadczeń kształcenia słuchu studentów wydziału wokalno-aktorskiego z wykorzystaniem metody relatywnej według założeń kodalyowskich .......... 32
Efektywność kształcenia słuchu wokalistów przy zastosowaniu metody relatywnej .......... 41
Dyktando muzyczne w solfeżu kodalyowskim .......... 58
Metoda relatywna a słyszenie harmoniczne .......... 73
Przydatność melodii wzorcowych w nauczaniu skal muzycznych .......... 93
Rodzina kodalyowska w Łańcucie (15-28 sierpnia 1990) .......... 108
 

PROBLEMATYKA GORDONOWSKA

Stosowanie i niestosowanie audiacji przy czytaniu nut a vista solmizacją relatywną .......... 117
Nauczanie kształcenia słuchu w szkole muzycznej stopnia podstawowego bez rozwijania zdolności i umiejętności audiacyjnych .......... 123
System oceniania: ocena normatywna czy idiograficzna? .......... 136
 

DZIEŁO MUZYCZNE NA PRZEDMIOCIE KSZTAŁCENIE SŁUCHU 

Czy kształcenie słuchu jest przedmiotem muzycznym? .......... 149
Zastosowanie skal modalnych w nauczaniu kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia .......... 160
Pieśni dla dzieci Witolda Lutosławskiego .......... 171
Piosenki dla dzieci Witolda Lutosławskiego jako materiał ćwiczeń na lekcjach kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia .......... 180
 

 

Stowarzyszenie im. Zoltána Kodálya w Polsce
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
40-025 Katowice
ul. Zacisze 3
KRS: 0000337652

Zaloguj się