środa, sierpień 05, 2020
   
Text Size

Pieśń ludowa fundamentem edukacji muzycznej (Anna Waluga)

Pieśń ludowa fundamentem edukacji muzycznej

 
 
 
Anna Waluga jest długoletnim pedagogiem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. W kręgu jej zainteresowań znajduje się problematyka z dziedziny edukacji i teorii muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji edukacji muzycznej Zoltána Kodálya. Anna Waluga ma w swoim dorobku naukowym liczne publikacje na temat rozwijania myślenia muzycznego, wartości pieśni ludowej i jej wychowawczej roli oraz psychologicznych aspektów kształcenia śpiewu dwugłosowego. Jest współautorką polskiej adaptacji koncepcji edukacji muzycznej Kodálya, której rezultatem jest opublikowany cykl podręczników Rozśpiewana szkoła. Najnowsza pozycja jej autorstwa – Pieśń ludowa fundamentem edukacji muzycznej – składa się z dwóch części. Pierwsza przedstawia ogólnie fenomen pieśni ludowej oraz jej istnienie w twórczości artystycznej. Część druga sytuuje pieśń ludową w koncepcjach edukacyjnych, przede wszystkim koncepcji kodalyowskiej. Jest to z pewnością cenna pozycja dla wszystkich interesujących się edukacją muzyczną i wychowawczą wartością muzyki.

 

 

 

 

 

(...) Pieśń ludowa, mimo, że pozornie prosta, może niekiedy artyzmem dorównać arcydziełom klasyki,bowim, niektóre pieśni i melodie, kształtowane setki lat, przybrały formę miniaturowych arcydzieł. I choć świat dziś bardzo się zmienił, nie wolno nam tej spuźcizny pominąć, gdyż jest w niej klucz do: - lepszego poznania siebie i innych ludzi (w tym też naszych przodków), - głębszego rozumienia naszej muzyki profesjonalnej, a także mowy ojczystej, - uzdrowienia naszego stosunku do świata przyrody i kultury. (...).

 

źródło: Pieśń ludowa fundamentem edukacji muzycznej, "Wstęp" - A.Waluga

 

 

autor: Anna Waluga.
wyd.: Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego. Katowice 2005.

Zamów książkę!

 

 

SPIS TREŚCI
 
 
 

 

Wstęp .......... 9

Część pierwsza
Fenomen pieśni ludowej .......... 17

      Wprowadzenie .......... 17
Rozdział I Pieśń ludowa, jej właściwości i funkcje .......... 22
     I 1. Pieśń ludowa jako doznanie artystyczne .......... 22
     I 2. Pieśń ludowa jako wyraz rodzimej sztuki i drogi do uniwersalności .......... 23
     I 3. Muzykowanie ludowe formą aktywnego poznania .......... 27
     I 4. Mowa muzyczna i język muzyczny a pieśń ludowa .......... 30
Rozdział II Pieśń ludowa jako dzieło artystyczne .......... 35
     II 1. Pieśń ludowa jako całość muzyczna .......... 38
     II 1.1. Pojęcie "całości" muzycznej w teorii dzieła muzycznego .......... 39
     II 2. Pieśń ludowa w teorii interpretacji integralnej dzieła muzycznego .......... 42
Rozdział III Pieśń ludowa w związkach z muzyką "wysoką" .......... 49
     III 1. Sposoby istnienia muzyki ludowej w twórczości artystycznej .......... 50
     III 2. Region i jego folklor jako inspiracja twórczości .......... 55
     III 3. Folklor w twórczości kompozytorów polskich .......... 57

 

Część druga
Pieśń ludowa w koncepcjach edukacyjnych .......... 69

     Wprowadzenie .......... 69
Rozdział IV Muzyka ludowa w wybranych autorskich koncepcjach edukacji muzycznej .......... 73
Rozdział V Pieśń ludowa w wybranych polskich podręcznikach (solfeżu i wychowania muzycznego) .......... 83
Rozdział VI Pieśń ludowa w twórczości i pedagogice Kodályowskiej .......... 91
     VI 1. Wykształcenie a zainteresowania lingwistyczne Kodálya .......... 91
     VI 2. Kodály jako etnomuzykolog .......... 94
     VI 2. Muzyka ludowa w twórczości Kodálya .......... 96
     VI 3. Kompozytorska twórczość pedagogiczna Kodálya .......... 98
Rozdział VII Pieśń ludowa jako fundament koncepcji edukacyjnej opartej o założenia pedagogiki                                                       Kodályowskiej .......... 105
     VII 1. Pierwotność doznania artystycznego nad wiedzą .......... 106
     VII 2. Pierwotność sztuki własnej wobec muzyki obcej .......... 107
     VII 3. Pierwotność aktywnego poznania nad biernym .......... 109
     VII 4. Pierwszeństwo mowy muzycznej nad znajomością języka muzycznego .......... 112
     VII 4.1. Solmizacja relatywna drogą poznania i rozumienia muzyki .......... 113
Rozdział VIII Polska adaptacja koncepcji edukacyjnej Kodálya .......... 117
     VIII 1. Zbiory pieśni ludowych i zasady ich porządkowania .......... 117
     VIII 2. Zbory muzyczne jako podstawa materiałowa dla pedagoga .......... 119
     VIII 3. "Śpiewajże mi jako umiesz" kolekcją polskiego folkloru muzycznego dla celów edukacji muzycznej .......... 120
     VIII 4. Pieśń ludowa i jej miejsce w "Rozśpiewanej szkole" .......... 167

Zakończenie .......... 181
Bibliografia .......... 185
A. Teoria muzyki i etnomuzykologia .......... 185
B. Teoria i praktyka edukacji muzycznej .......... 194
Indeks nazwisk .......... 201



Stowarzyszenie im. Zoltána Kodálya w Polsce
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
40-025 Katowice
ul. Zacisze 3
KRS: 0000337652

Zaloguj się