sobota, sierpień 08, 2020
   
Text Size

image image image image
25 Międzynarodowe Sympozjum Kodályowskie 2021

25th

International Kodály Symposium 2021 - Poland 
   9 - 13 sierpnia 2021 KATOWICE         
Read the Full Story
Muzyka tradycyjna

P

olska muzyka tradycyjna - w programie studiów podyplomowych Akademii Muzycznej w Katowicach
Read the Full Story
Kurs edukacyjny Muzyka ludowa w edukacji małego dziecka   propozycja edukacyjna dla nauczycieli przedszkola
i edukacji wczesnoszkolnej, studentów kierunku edukacja przedszkolna
i wczesnoszkolna, a także dla osób pracujących z małymi dziećmi oraz rodziców.  
Read the Full Story
Relacja z konferencji Kodály 2017 - tradycje muzyczne w rodzinie, edukacji i kulturze. (Ewa Cichoń)

Z

amieszczamy link do relacji z konferencji KODÁLY 2017, autorstwa Ewy Cichoń.        
Read the Full Story

Stowarzyszenie im. Zoltána Kodálya w Polsce

Wspominam Profesor Erzsébet Szőnyi (Wojciech Jankowski)

Profesor Erzsébet Szőnyi   W samym końcu grudnia (28) ub. roku zmarła w Budapeszcie Profesor Erzsébet Szőnyi, niezrównana znawczyni i propagatorka relatywnej metody kształcenia słuchu i w ogóle tzw. kodalyowskiego solfeżu. Piszę „tzw.”, gdyż solfeż, który w słynnej w świecie koncepcji muzyczno-edukacyjnej Zoltána Kodálya jest tylko jednym z jej fundamentów (obok śpiewu, zwłaszcza chóralnego i folkloru i specjalnie dobieranej muzyki). Był tyleż dziełem samego Kodálya co takich Jego współpracowników jak Erzsébet Szőnyi właśnie. Była Ona w pewnym okresie (studiów Akademii im. Liszta w Budapeszcie) jego uczennicą, by stać się również współpracowniczką w dziele propagowania, jako dyrygentka chórów, najwartościowszej muzyki chóralnej, w tym kompozycji Kodálya, przeznaczonych na chóry dziecięce. Jeśli chodzi o sam solfeż, to właśnie tym fundamentalnym dziełem, wydanym już w r. 1953, stało się 3-tomowe studium a zarazem podręcznik akademicki „Metodologia czytania i pisania muzycznego” (Musical Reading & Writing, wyd.1966, 1973.2003, Editio Musica, Bpest), w znanej w całym świecie wersji anglojęzycznej, w którym, ściśle według wskazań Mistrza, przedstawiła zasady zastosowania metody relatywnej (choć nie tylko) do nauki muzyki na wszystkich szczeblach i zakresach, od przedszkola do studiów wyższych. Co, nawiasem mówiąc stało się jedną z przyczyn utożsamiania koncepcji Kodálya z metodą (relatywną) kształcenia słuchu, odtąd zwaną właśnie „metodą Kodálya”. Nie całkiem trafnie, gdyż, po pierwsze, studium Erzsébet Szőnyi było przede wszystkim adaptacją i twórczym rozwinięciem różnych rozwiązań w tej dziedzinie, znanych i stosowanych w zasadzie od J.J. Rousseau (a nawet wcześniejszych, średniowiecznych, jak Guido z Arezzo), przez francuskich metodyków śpiewu, jak chociażby Galin – Paris – Chevé, niemieckich (F. Jöde, Agnes Hundoegger), przede wszystkim zaś Anglika Johna Spencera Curvena. Które to rozwiązania wykorzystał już w r. 1944, rzeczywiście z inspiracji Kodálya, węgierski metodyk śpiewu, Jenó Ádám, tworząc pierwszą węgierską „metodykę nauczania śpiewu w oparciu o system relatywnej notacji solfeżu”. W doborze materiału muzycznego korzystając nie tylko z jego wskazówek ale i pieśni. 

Czytaj więcej...

 

Ludowe dziecięce zabawy muzyczne. Teoria i praktyka (Dominika Lenska)

Śpiew w perspektywie edukacji muzycznej

Celem monografii jest ukazanie ponadczasowych wartości ludowych dziecięcych zabaw muzycznych. Realizacja tego celu wymagała ujęcia tematu z dwóch perspektyw: teoretycznej i praktycznej. W części pierwszej, wprowadzającej definicję zabawy w kulturze, przedstawiłam ujęcie tego zagadnienia przez wybitnych teoretyków oraz pedagogów polskich i zagranicznych. Podrozdziały zawierają szeroko pojętą klasyfikację zabaw, wyszczególniają dziecięce zabawy ogólnorozwojowe, dziecięce zabawy ludowe w przykładach polskiego folkloru oraz zbiory piosenek ludowych z zabawami. Osobno została wyodrębniona ludowa oraz literacka twórczość dla dzieci w płaszczyźnie edukacyjnej, w tym zbiory metodyczne. Poruszone zostało zagadnienie motywów muzycznych w tekstach literatury dziecięcej, z podkreśleniem zawartej w nich melodyjności i rytmiki. Indywidualnie potraktowałam właściwości muzyczne zabaw ludowych oraz tematykę badań śpiewów niezwrotkowych w polskim folklorze. Zwróciłam też uwagę na pieśń jako całość wyrazowo-muzyczno-poetycką, którą z łatwością dziecko potrafi ogarnąć, mimo występowania w niej wielu zwrotek oraz wprowadzania zmian w warstwie muzycznej i treściowej. Część druga (praktyczna) traktuje o śpiewie jako jednym z podstawowych i najważniejszych wymiarów rozwoju muzycznego człowieka, z podkreśleniem roli śpiewu jako podstawy zabaw ludowych i czynnego uprawiania muzyki. Skupiłam się na przedstawieniu form upowszechniania ludowych dziecięcych zabaw muzycznych w programie pod egidą Instytutu Muzyki i Tańca Mały Kolberg oraz działającej od 2010 roku w Akademii Muzycznej w Katowicach Akademii Przedszkolaka, która jest moją propozycją autorską. Podkreśliłam żywotność oraz aktualność „tradycji”, która wprowadza dzieci i rodziców w jakże bogaty i wartościowy świat muzyki ludowej i staje się niejako formą integracji pokoleń..
 
Stowarzyszenie im. Zoltána Kodálya w Polsce
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
40-025 Katowice
ul. Zacisze 3
KRS: 0000337652