niedziela, styczeń 21, 2018
   
Text Size

Literatura polska

Zarys metody Kodálya (Erzsébet Szőnyi)

Zarys metody Kodálya

 
 
 
 
 
Zarys metody Kodály'a to jedna z pierwszych publikacji w języku polskim, prezentująca koncepcję pedagogiczną Zoltána Kodálya.
Erzsébet Szőnyi - autorka m.in. węgierskich podręczników do nauki muzyki - przybliża genezę powstania kodalyowskiego systemu pedagogicznego, przedstawia też idee węgierskiego kompozytora, będące motorem działań na polu reformy szkolnictwa na Węgrzech.
 

W książce opisany jest proces układania przez Kodálya poszczególnych komponentów pochodzących z różnych muzycznych systemów pedagogicznych w logiczną całość. Nakreślone jest również długotrwałe lecz kosekwentne wprowadzanie koncepcji pedagogicznej do węgierskiego szkolnictwa. Erzsébet Szőnyi opisuje poszczególne elementy kodalyowskiej koncepcji oraz rozkład materiału muzycznego w kolejnych latach edukacji dzieci i młodzieży. Autorka zwraca również uwagę na wartości intelektualne i emocjonalne płynące z częstego kontaktu z muzyką w szkole. Tą niespełna dwudzuestosiedmio stronicową broszurę kończą opisy dynamicznego rozwoju koncepcji na świecie oraz przykłady prób adaptacyjnych.

 
 

 

Śpiew w perspektywie edukacji muzycznej. Koncepcje, badania, programy (Anna Waluga)

Śpiew w perspektywie edukacji muzycznej

 
Książka niniejsza przeznaczona jest dla wszystkich, których interesuje śpiew rozumiany jako naturalna potrzeba człowieka. Szczególnie wyeksponowany w niej został aspekt pedagogiczny, a więc ten obszar wiedzy, który zajmuje się uczeniem śpiewu jako najbliższą dzieciom i młodzieży formą kontaktu z muzyką, formą uprawiania jej; śpiewem jako drogą do poznawania muzyki w ogóle, śpiewem jako dominującym elementem edukacji muzycznej dziecka. Podstawowy problem pracy zawiera się w pytaniu: czym jest śpiew w życiu ucznia? Ponadto dociekania dotyczą miejsca śpiewu i podejścia do śpiewu (w szkole, w domu, w grupach nieformalnych) uczniów - członków chórów działających w ramach programu Śpiewająca Polska oraz uczniów nie będących członkami chórów. Praca składa się z dwóch części. Część pierwsza (teoretyczna) dotyczy różnych aspektów śpiewu: od antropologicznego, przez psychologiczny do edukacyjnego. Dopełnia ją przedstawienie alternatywnych programów upowszechniających śpiew, których w Polsce i na świecie nie jest mało. Część drugą (empiryczną) stanowi opis badań własnych nad stosunkiem dzieci i młodzieży do śpiewu. Podjęte badania wykazały, że śpiew wbrew panującym opiniom może stać się potrzebą codzienną każdego ucznia. Warto podkreślić, że niosą one ze sobą także ważne implikacje praktyczne.

 

 

 

Artystyczne aspekty kształcenia słuchu (red. Dominika Lenska)

Artystyczne aspekty kształcenia słuchu

 
W dniach 1-2 grudnia 2010 roku odbyła się w Akademii Muzycznej w Katowicach Ogólnopolska Konferencja Naukowa Artystyczne aspekty kształcenia słuchu, w której jako prelegenci wzięli udział członkowie Międzyuczelnianej Katedry Kształcenia Słuchu działającej przy UMFC w Warszawie, pod przewodnictwem prof. Danuty Dobrowolskiej-Maruchy, prof. Márta Sárosi-Szabó z Konserwatorium w Debreczynie z Katedry Solfeżu, Teorii Muzyki i Dyrygentury oraz nauczyciele kształcenia słuchu.

Idea organizacji konferencji zrodziła się z potrzeby wymiany doświadczeń, konfrontacji zagadnień związanych z szeroko pojętą problematyką kształcenia słuchu. Okazuje się, że jest to wciąż aktualny, niezwykle interesujący temat dla pedagogiki kształcenia słuchu. Uwieńczeniem konferencji stała się publikacja o tym samym tytule.

 

 

 

Od solmizacji do audiacji (Barbara Stencel)

Od solmizacji do audiacji

 
Książka Od solmizacji do audiacji. Z problematyki nauczania kształcenia słuchu zawiera przemyślenia autorki z ostatnich 30 lat. Są to głównie zapisy wygłoszonych referatów opublikowanych w różnego rodzaju wydaniach zbiorowych, bądź nie wydanych do tej pory. Inspiracją do stworzenia tekstu o nauczaniu skal muzycznych poprzez zastosowanie melodii wzorcowych było poprowadzenie 2-dniowego Seminarium Autorskiego w AM we Wrocławiu. Głównym wątkiem książki jest problematyka kodalyowska i gordonowska, która zajmowała autorkę już począwszy od lat 90-tych. System Zoltána Kodály’a znany w świecie ciągle jeszcze wymaga przybliżenia na gruncie polskim, natomiast Teoria uczenia się muzyki (z zastosowaniem audiacji) – amerykańskiego psychologa Edwina E. Gordona niestety nie zdobyła do tej pory należytego rozgłosu, a jak pisze sam Gordon: „obszar audiacji ma kluczowe znaczenie w całości procesu uczenia się muzyki”.

 

 

 

Strona 1 z 4

Odwiedza nas 5 gości oraz 0 użytkowników.

Stowarzyszenie im. Zoltána Kodálya w Polsce
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
40-025 Katowice
ul. Zacisze 3
KRS: 0000337652

Zaloguj się