niedziela, styczeń 21, 2018
   
Text Size

Materiały metodyczne

Muzyka ludowa w edukacji małego dziecka (Dominika Lenska)

Pomoc dydaktyczna dla nauczycieli przedszkola i rodziców
 
 

Muzyka ludowa w edukacji małego dziecka

 
Publikacja "Muzyka ludowa w edukacji małego dziecka" jest wynikiem doświadczeń pedagogicznych i badawczych, które autorka gromadziła w pracy z dziećmi z "Akademii przedszkolaka". Wydanie obejmuje książkę oraz płyty CD i DVD.
 

 

(...) Przedstawiona propozycja ma charakter instruktażowy, dlatego może pełnić rolę przewodnika metodycznego dla nauczycieli przedszkola, pragnących odwołać się do muzyki ludowej, zwłaszcza rodzimego folkloru, a także wykorzystać ją do organizowania nieformalnej edukacji przedszkolnej, głównie przez zabawę. Propozycja niniejsza może służyć pomocą także rodzicom. 
Celem autorki jest ukazanie funkcjonalnych i muzycznych wartości folkloru, służących rozwojowi psychicznemu oraz uspołecznieniu dziecka. Śpiewanie piosenek i zabawy muzyczne (muzyczno-taneczne) to "wychowanie przez uczestniczenie" w muzykowaniu, a zarazem poznawanie tradycji kultury ludowej.
 
 
 
(...) Rok 2014 ogłoszony został Rokiem Kolberga. W związku z jubileuszem 200-lecia urodzin wybitnego badacza polskiej kultury ludowej nadarza się niebywała okazja do zwrócenia uwagi na nieprzemijające jej wartości. 
 
[...] To bardzo wdzięczne zadanie sięgnąć razem z Kolbergiem w przeszłość, przywołać dawne melodie, zwyczaje, zabawy, a także wydarzenia, zjawiska, postaci - zapoznawać dzieci z życiem ich przodków. Aby to zrealizować trzeba dotrzeć do źródeł, co pozwala odkryć mnogość realiów zupełnie zapomnianych, a nawet nie znanych współczesnemu, szczególnie młodemu człowiekowi.
 
 

źródło: Muzyka ludowa w edukacji małego dziecka, "Wprowadzenie". Dominika Lenska

  

Śpiewajże mi jako umiesz (Katarzyna Dadak-Kozicka)

Muzykowanie w szkole według koncepcji Kodálya
 
 

Śpiewajże mi jako umiesz

 
Praca ta - przeznaczona głównie dla nauczycieli muzyki i studentów wychowania muzycznego - jest propozycją spojrzenia na polską muzykę ludową od strony jej szczególnych wartości (muzycznych, ogólnorozwojowych, wychowawczych, metodycznych) dla edukacji. Może być ona wykorzystywana zarówno w szkołach ogólnokształcących, jak i muzycznych. Inspirowana jest dziełem Kodálya i wiele zawdzięcza niektórym światowym adaptacjom kodalyowskim m.in. francuskiej J. Ribiere-Raverlat oraz amerykańsko-kanadyjskiej w wersji znanej z prac Lois Choksy. W porównaniu z tamtymi pracami skupia większą uwagę na problematyce wychowawczej i ogólnokształcącej (zagadnienie polifunkcyjności muzyki). Wydaje się bowiem, iż jest ona szczególnie istotna i zaniedbana. Najważniejszą kwestią jest formowanie właściwej postawy wobec muzyki i jej roli w życiu. Chodzi o kształcenie zamiłowania, rozumienia i umiejętności przyswajania muzyki tak, by stała się ona sposobem życia dla każdego człowieka. W kulturach tradycyjnych tak muzyka funkcjonowała i są przykłady, że może być tak obecnie.
 

źródło: Śpiewajże mi jako umiesz, "Od Autorki" - K.Dadak-Kozicka

 
 
(...) Nawiązanie do koncepcji Kodálya w tej pracy polega na: wykorzystaniu rodzimego folkloru jako podstawy edukacji muzycznej; wyeksponowaniu śpiewu, czyli aktywnego sposobu uprawiania muzyki, dostępnego każdemu; kształceniu poczucia tonalności i formy pieśni (a  zatem i czystego muzykalnego śpiewu) przez stosowanie tzw. solmizacji relatywnej.
 
(...) I choć zasadniczo pieśni są przeznaczone dla klas I-V, mogą być też wykorzystane w klasach starszych, oraz w szkołach muzycznych. Oczywiście należy dokonać za każdym razem przemyślanego wyboru spośród pieśni, zachowując zasady porządkujące zbiór.
 

źródło: Śpiewajże mi jako umiesz, "O wartościach muzyki ludowej i założeniach kodalyowskiej edukacji" - K.Dadak-Kozicka

 
 

Odwiedza nas 15 gości oraz 0 użytkowników.

Stowarzyszenie im. Zoltána Kodálya w Polsce
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
40-025 Katowice
ul. Zacisze 3
KRS: 0000337652